اختلالات روانی رایج در هر تایپ شخصیتی MBTI

در این مطلب تعدادی از اختلالات روانی را معرفی می‌کنیم و نشان می‌دهیم که در هر یک از تایپ‌های شخصیتی MBTI، کدام یک از این اختلالات رایج‌تر است. با اینکه تست MBTI معتبرترین نتایج را بین تست‌های شخصیت ندارد، اما اطلاعات مفیدی به ما می‌دهد و برای گروه بندی تایپ شخصیتی افراد ابزار مناسبی است، همچنین این تست دارای محبوبیت بسیاری می‌باشد. شاخص تیپ های شخصیتی مایرز-بریگز یک آزمون شخصیت شناسی است که برای شناسایی نوع شخصیت ، نقاط قوت و ترجیحات افراد طراحی شده است. این پرسشنامه توسط ایزابل مایرز و مادرش کاترین بریگز بر اساس تحقیقات آنها بر روی نظریه تیپ های شخصیتی کارل یونگ تهیه شده است.

اختلالات روانی رایج در هر تایپ شخصیتی MBTI

تایپ شخصیتی INTJ

سندروم آسپرگر: نشانگان آسپرگر یا سندرم آسپرگر (به انگلیسی: Asperger syndrome ) یک نوع اختلال رشد عصبی است که با مشکلات قابل توجه در ارتباط بین فردی و ارتباط غیرکلامی و ارتباط چشمی مستقیم و اشکال در انجام حرکات پیچیده فیزیکی مانند رقص، مشخص می‌شود، که معمولاً به همراه علایق و رفتارهای وسواسی و تکراری است.

تایپ شخصیتی ENTJ

اختلال سادیسم: بیماری سادیسم به معنای لذت بردن از تحقیر،تمسخر و آزار روحی یا جسمی و جنسی دیگران است. هنوز علت مشخصی برای اختلال سادیسم یا دگرآزاری مشخص نشده و اطلاعات کمی در مورد زمینه‌های ژنتیک و خانوادگی افراد وجود دارد.

تایپ شخصیتی INTP

اختلال اسکیزوتایپی: اختلال شخصیت اسکیزوتایپال (انگلیسی: Schizotypal personality disorder (STPD) ) نوعی اختلال شخصیت است که با ویژگی‌هایی همچون بدگمانی، ترس اجتماعی، علاقه به انزوای اجتماعی، تفکر جادویی، عقاید منحصر به فرد، خطاهای ادراکی و مسخ واقعیت مشخص می‌شود.

تایپ شخصیتی ENTP

بیش فعالی: بیش فعالی (ADHD) نوعی اختلال رفتاری – رشدی است که باعث بروز واکنش‌های تکانشی، اختلال در یادگیری و فعالیت‌های فیزیکی بیش از اندازه شده و با برخی رفتارهای غیرعادی همراه است. اختلال نقص توجه بیش‌تر در کودکان تشخیص داده می‌شود.

تایپ شخصیتی ENFJ

سندروم شوالیه سفید: (وسواس کمک به دیگران) یک شوالیه سفید معمولاً دارای بسیاری از ویژگی های شخصیتی زیر است: نیاز به نجات دیگران از طریق کمک یا نصیحت، کوچینگ یا نظردادن با هدف ارضای حسِ خود بزرگ‌بینی. از نظر عاطفی بسیار آسیب پذیر و حساس است. تمایل به ایده آل سازیِ شریک دارد. نیاز شدید دارد که مهم یا منحصر به فرد دیده شود.

تایپ شخصیتی INFJ

اختلال مسخ شخصیت: اختلال مسخ شخصیت و مسخ واقعیت (گسست از خویشتن و گسست از واقعیت) که گاهی اوقات به آن سندرم شخصیت زدایی یا زوال شخصیت نیز گفته می شود یک اختلال روانی است که می تواند باعث شود شما به صورت دوره ای یا مرتبا حس کنید که خارج از بدن خود قرار دارید و یا اینکه اتفاقاتی که در اطراف شما می افتد واقعی نیست.

تایپ شخصیتی ENFP

اختلال دو قطبی: اختلال دوقطبی یا همان بیماری شیدایی نوعی اختلال خلقی است که باعث نوسانات شدید در خلق و خوی می‌شود. این نوسانات نه تنها روی خلق و خوی فرد بلکه روی فکر، رفتار و عملکرد فرد تاثیر می‌گذارد. این بیماری به صورت دوره‌ای است یعنی فرد در طول زندگی خود تجربه این را دارد که دوره‌هایی حداقل یک هفته را در فاز افسردگی و یا بالعکس در فاز شیدایی یا مانیا به سر ‌برد.

تایپ شخصیتی INFP

عقده خود کم بینی: عقده حقارت یا خودکم بینی نوعی احساس روانشناختی است که در آن فرد خودش را حقیر و کم می بیند. این احساس کاملاً یا تا حدی ناخودآگاه است. در واقع خودکم بینی نوعی حالت ذهنی است که طی آن شما حس می کنید کمتر و پایین تر از دیگران هستید و به همین دلیل همه تعاملات شما با خانواده، دوستان و همکارانتان دچار مشکل می شود.

تایپ شخصیتی ESFJ

اختلال هیستریونیک: ویژگی اصلی افراد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی یا هیستریونیک، توجه طلبی افراطی می باشد. همه آدم ها توجه را دوست دارند اما نمایشی ها به توجه عطش فراوانی دارند. این گونه افراد فراتر از حد نرمال انتظار توجه دارند و زمانی که به میزان دلخواه مورد توجه قرار نمی گیرند بی قراری می کنند و به شرایط بیشتر اعتراض می کنند.

تایپ شخصیتی ISFJ

اختلال اجتنابی: اختلال شخصیت دوری‌گزین یا اجتنابی (انگلیسی: Avoidant personality disorder ) نوعی اختلال شخصیت متعلق به اختلال‌های گروه سی است. افراد مبتلا به این اختلال الگویی از پرهیز اجتماعی، احساسات بی‌لیاقتی، حساسیت شدید به ارزیابی منفی و اجتناب از تعامل اجتماعی، با وجود میل شدید به نزدیکی به دیگران از خود نمایش می‌دهند.

تایپ شخصیتی ESTJ

اختلال خودشیفتگی: اختلال شخصیت خودشیفته (به انگلیسی: (Narcissistic personality disorder (NPD) نوعی اختلال شخصیت است که در آن فرد خود را بزرگ و مهم می‌پندارد و به گونه‌ای غلوّآمیز احساس توانایی و لیاقت می‌کند. این بیماران مرکز دنیای خود بوده، از هر جهت ویژه هستند، افاده‌ای و اسم‌پران بوده و در ذهن خود شخص مشهوری هستند.

تایپ شخصیتی ISTJ

اختلال شخصیت وسواسی جبری: اختلال شخصیت وسواسی جبری (Obsessive-Compulsive Personality Disorder OCPD) نوعی اختلال شخصیتی است که با افراط در کمال‌گرایی، نظم و پاکیزگی مشخص می‌شود. افراد مبتلا به اختلال شخصیت وسواسی اجباری احساس نیاز شدیدی به اعمال استانداردهای خود در محیط بیرونی می‌کنند.

تایپ شخصیتی ESTP

اختلال شخصیت ضداجتماعی: اختلال شخصیت ضداجتماعی یا ناهنجاری شخصیت ضداجتماعی (به انگلیسی: Antisocial Personality Disorder ) (شناخته‌شده به عنوان ASPD یا APD یا Sociopathy) یک اختلال شخصیتی گروه B است که با رفتارهای ضداجتماعی مانند وجدان کم یا ناچیز و عدم توانایی کنترل خشم شناخته می‌شود.

تایپ شخصیتی ISTP

اختلال شخصیت اسکیزوئید: اختلال شخصیت اسکیزوئید (انگلیسی: Schizoid personality disorder و به اختصار SPD یا SzPD) یک اختلال شخصیت است که با عدم علاقه به برقراری روابط اجتماعی، گرایش به یک زندگی انفرادی، پنهان‌کاری و رازپوشی، سردی عاطفی، جداشدگی و بی‌تفاوتی مشخص می‌شود.

تایپ شخصیتی ESFP

اختلال مصرف مواد: اختلال مصرف مواد(SUD) : علائم و عوارض ناشی از مصرف ماده ای است، که با وجود ایجاد مشکل در سبک زندگی و جسم فرد همچنان به مصرف آن ادامه می دهد. اختلالات ناشی از مصرف مواد: شامل مسمومیت، اوردوز، ترک و عود مجدد و اختلالات ناشی از مصرف مواد است.

تایپ شخصیتی ISFP

اختلال خط مرزی: افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی، دارای روابطی ناپایدار با خانواده، فامیل و دوستان خود هستند. این افراد ممکن است سریعاً علاقه شدیدی به یک فرد پیدا کنند و ناگهان از آن شخص متنفر شوند. هر گونه جدایی و یا تغییر در برنامه مورد انتظار، می تواند یک واکنش شدید و احساس طرد را در بیمار مبتلا به اختلال شخصیت مرزی ایجاد کند.



اشتراک در تلگراماشتراک در واتس‌اپ
دریافت نوبت مرکز مشاوره طلوعدریافت نوبت مرکز مشاوره بنیاد شهید
(ویژه خانواده شاهد و ایثارگر)
دریافت نوبت مشاوره پیش از ازدواج (بهار نکو)

جهت بهره‌گیری از مطالب کوتاه و مفید روزانه و همچنین اطلاع از آخرین اخبار مربوط به دکتر فرهادی، در تلگرام و اینستاگرام به ما بپیوندید.


تمام حقوق محفوظ بوده و استفاده از مطالب این وبسایت با ذکر منبع بلامانع می‌باشد.

دکتر فرهادی | پنج‌شنبه 05 مهر 1403 ©

طراحی و توسعه: سعید فرهادی